Bataty to roślina z rodziny powojowatych, uprawiana powszechnie w Ameryce Południowej i Ameryce Środkowej, jak również w Chinach, Ugandzie i Nigerii. Znana jest również pod nazwą słodki ziemniak, patat lub wilec ziemniaczany. Ma postać bulw, większych od naszych ziemniaków. Istnieją dwie odmiany batatów, słodka, powszechnie wykorzystywana w kuchni, jak również gorzka, która jest trująca dopóki nie zostanie obrana i wystawiona na działanie promieni słonecznych redukujących toksynę.
Przyrządza się je podobnie jak kartofle, gotując lub piekąc, a jednocześnie są one produktem, z którego wytwarza się mąkę, skrobię oraz alkohol. Bataty są cennym źródłem węglowodanów, błonnika i witamin, na przykład witaminy A, C, oraz B1, B2, B3, B5 i B6, jak również dużych ilości beta-karotenu. Stanowią alternatywę dla ziemniaków albo też okazjonalną odmianę od ich jedzenia. Są słodsze od zwykłych ziemniaków i dużo od nich zdrowsze. Istnieje ponad czterysta odmian batatów, a ich kolor może przybierać barwę zarówno czerwieni, jak i fioletu czy pomarańczu. W słodkich ziemniakach znajdziemy też magnes, potas, miedź, fosfor i mangan, które to są potrzebne naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Czerwona odmiana batatów ma dobry wpływ na nasze serce, żołta posiada luteinę, która poprawia wzrok. Niestety, jeśli chorujemy na kamicę nerkową lub kamicę pęcherzyka żółciowego, musimy z nich zrezygnować, gdyż bataty zawierają szczawiany. To jedyne przeciwwskazanie dotyczące spożywania słodkich ziemniaków. Pomagają one astmatykom, są skuteczne w leczeniu płuc i oskrzeli, mają właściwości przeciwzapalne, a także chronią przed nowotworem pęcherza, zmniejszają ryzyko zachorowania na raka nerek oraz raka piersi.
Z batatów możemy przyrządzić frytki. Należy je pokroić, przyprawić solą, pieprzem, a także oliwą i, w zależności od preferencji, ziołami takimi jak tymianek czy rozmaryn, a następnie piec w piekarniku przez około dwadzieścia minut w temperaturze 220 stopni C. Możemy użyć oleju kokosowego zamiast oliwy, albo zamiast piec, po prostu usmażyć w głębokim tłuszczu. Jeśli mamy ochotę na inną przekąskę, możemy przyrządzić chipsy batatowe. Pokrojone w cienkie plasterki bataty ułóż na blasze posmarowanej odrobiną tłuszczu, skrop oliwą i piecz w temperaturze 175 stopni, obracając je po około 10-15 minutach. W ciągu 20-30 minut będą gotowe. Bataty można wykorzystać również w słodkim koktajlu: kubek puree z batata (ugotowanego do miękkości i ubitego) należy zmiksować z półtora szklanki mleka, przyprawą do piernika i masłem migdałowym lub orzechowym. Będzie przepyszne!
Bardziej sycącym posiłkiem, jaki możemy przygotować ze słodkich ziemniaków, są kopytka z batatów. Jak przyrządzić takie danie? 2-3 bataty należy obrać i upiec w 180 stopniach przez około 50 minut, a następnie pokroić i zblendować. Do miski oprócz batatów należy dodać pół szklanki mąki ryżowej, 3-4 łyżki skrobi ziemniaczanej, pół łyżeczki papryki, łyżkę płatków drożdżowych, zioła i odrobinę pieprzu. Całość należy uformować w ciasto i pokroić na kopytka. Do gotującej się wody dodajemy sól i tłuszcz kokosowy, a potem wrzucamy kopytka. Takie danie z pewnością spodoba się domownikom i nasyci nasz apetyt.
Ugotowane bataty możemy wykorzystać we właściwie każdym daniu, w którym występują gotowane ziemniaki. Będzie to zdrowsza i ciekawsza dla nich alternatywa. Jak i ile gotować bataty? Istnieją dwie szkoły gotowania słodkich ziemniaków. Pierwsza z nich zakłada gotowanie obranych batatów w całości, dzięki czemu będą ugotowane równomiernie. Inny sposób zakłada, że powinniśmy pokroić umyte i obrane bataty w kosteczkę i wrzucić do wrzątku. Posoloną i posłodzoną wodę (2 łyżeczki soli i łyżeczka cukru na litr wody), należy gotować przez pół godziny. Gdy bataty będą miękkie, należy odcedzić je tak, jakbyśmy odcedzali zwykle ziemniaki. Polane masłem i posypane bułką tartą będą stanowić doskonały dodatek do dania rybnego czy mięsnego.
W ciastach zmiksowane bataty możemy użyć jako zamiennika jajek, albo sporządzić z nich zupy-kremy. Sprawdzą się doskonale jako składnik brownie, lodów, smoothie czy nawet makaronu. Ilość przepisów wykorzystujących słodkie ziemniaki jest ogromna i całkiem słusznie – są one na tyle zdrowe i smaczne, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Są szczególnie ważne dla wegan i wegetarian, gdyż mogą zastąpić produkty odzwierzęce, na przykład jajka, w przepisach tradycyjnie je wykorzystujących. Zmiksowane mają konsystencję dyni i sprawdzą się jako produkt łączący pozostałe składniki w jedno.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here