Skutery nie tracą popularności. Zwłaszcza w miastach stanowią doskonałą alternatywę dla drogich samochodów i niewydajnej komunikacji publicznej. Nie musimy stać w korkach jadąc jednośladem i mimo niewielkich uzyskiwanych prędkości, często i tak do domu dojeżdżamy zanim pojawią się tam nasi sąsiedzi, jadący własnymi autami lub autobusem czy tramwajem. W dzisiejszym poradniku skupimy się więc na tychże jednośladach i odpowiemy sobie na pytanie ile kosztuje przegląd skutera. Rozważymy tu jednak nie tylko cenę za samą wizytę na stacji diagnostycznej, ale sprawdzimy także ile mogą kosztować naprawy poszczególnych części i elementów, ponieważ nierzadko trzeba wykonać niektóre z nich, by otrzymać pieczątkę do dowodu rejestracyjnego naszego jednośladu.

Tradycyjny przegląd, czyli wizyta na stacji diagnostycznej i sprawdzenie wszystkich niezbędnych do bezpiecznej jazdy podzespołów, to cena w granicach 50-60 złotych. Może ona się nieco różnić w zależności od tego na jakiej stacji się pojawimy, jednak różnice mogą być tylko nieznaczne. Na przeglądzie sprawdzone zostanie oświetlenie, hamulce, zawieszenie, stan układu kierowniczego, oraz stan opon. Najczęściej wizyta nie trwa dłużej niż 15 minut, włącznie z wypisaniem zaświadczenia o przejściu badania technicznego i wbiciem pieczątki w dowód rejestracyjny pojazdu – oczywiście tylko w sytuacji, gdy skuter przejdzie badanie pozytywnie. Tak więc wiemy już ile kosztuje przegląd skutera, ale jak wiemy doskonale, nierzadko na samej wizycie w stacji diagnostycznej sprawa się nie kończy. Wynika to między innymi z tego, że czasami coś odmówi posłuszeństwa i niestety wynik badania będzie negatywny. W takim układzie konieczne będzie naprawienie jednośladu, oraz stawienie się na stacji kontrolo pojazdów ponownie, w terminie maksymalnie do czternastu dni od poprzedniej wizyty. Wtedy płacimy już tylko 20 złotych, a diagnosta sprawdzi tylko ten element, który był wcześniej uznany za uszkodzony. Za chwilę skupimy się na tej kwestii nieco szerzej, jednak wróćmy jeszcze do kwestii samego badania. Otóż nie w razie, gdyby wynik okazał się dla nas niekorzystny, przez te dwa tygodnie możemy bez problemu nadal jeździć. Tak więc jeżeli złapie nas policja, to nie wystawi nam mandatu, ani też nie zabierze dowodu rejestracyjnego. Musimy jedynie posiadać przy sobie dokument ze stacji diagnostycznej o tym, że został nam wyznaczony ów 14-dniowy termin. Tylko wtedy będzie to usprawiedliwieniem faktu, że poruszamy się mimo braku ważnej pieczątki w dowodzie.

Teraz poruszymy temat napraw skutera, tak by mógł on przejść przegląd. Na szczęście motorower jest tak prostym pojazdem, że wszystko jest w nim tanie. Najczęstszym powodem negatywnych wyników badań technicznych są słabe hamulce, problemy z oświetleniem, oraz nadmiernie zużyte opony. Pamiętajmy, że nawet jeśli nie będą one jeszcze skrajnie zużyte, to znaczy na tyle żeby wskaźnik zużycia na oponie znalazł się już na równej płaszczyźnie z jej powierzchnią, to diagnosta przeglądu nie podbije. W końcu przegląd mamy na cały rok, wobec tego do przyszłego badania opona zużyje się już tak bardzo, że może dojść do jej wystrzału. Pracownik wcale nie musi nam uwierzyć, jeśli obiecamy, że ją wymienimy. Wymiana opon (zawsze powinniśmy wymieniać obie naraz) to koszt od 100 do 200 złotych za komplet. Nie jest to wiele, nawet jeśli jesteśmy nastolatkiem i jeździmy na prawo jazdy kategorii AM (czyli dawną kartę motorowerową). Dlatego też jeśli ktoś pyta ile kosztuje przegląd skutera, to powinien doliczyć sobie do jego ceny także ewentualne wydatki typu kupno nowych opon. Kolejna sprawa to przepalone żarówki. Najczęściej ludzie nie zwracają uwagi na światło pozycyjne przednie oraz światło drogowe. Dlaczego? Otóż pozycyjne świeci się razem z mijania, a niektóre maszyny nawet nie pozwalają na samodzielne jego włączenie. Żarówka jednak musi być sprawna. Podobnie światło drogowe – korzystamy z niego tak rzadko, że możemy nawet nie wiedzieć, że nie działa. Na szczęście koszt żarówek to góra kilkanaście złotych, więc tu nie powinniśmy mieć żadnych problemów. Większe wydatki to hamulce, a największe to problemy z zawieszeniem lub układem kierowniczym, na przykład luz na łożysku.

Jak możemy się przekonać, to ile kosztuje przegląd skutera nie zawsze możemy przewidzieć. Do standardowej opłaty, wynoszącej pomiędzy 50 a 60 złotych, trzeba bowiem doliczyć także koszty ewentualnych napraw. Podobnie dodatkowa kwota 20 zł, którą trzeba zapłacić przy ponownej wizycie na stacji diagnostycznej, jeżeli wcześniej otrzymaliśmy negatywny wynik badania technicznego.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here