Dieta powinna być dopasowywana do indywidualnych potrzeb danej osoby. Tylko wtedy będzie adekwatna i w pełni skuteczna. Z tego powodu niezbędne jest przeprowadzenie szczegółowego wywiadu jeszcze przed ułożeniem jadłospisu. Jeśli zajmujemy się własnym żywieniem powinniśmy dokładnie zastanowić się nad tym jaki tryb życia prowadzimy. Często nawet niepozorne detale mogą wiele zmieniać. Z tego powodu warto zapoznać się z podstawowymi wytycznymi. Zdobycie wiedzy w dziedzinie dietetyki może pozytywnie wpłynąć na nasze nawyki żywieniowe. Szczególnie jeśli wcześniej nie zwracaliśmy na to uwagi. Nie należy tego zaniedbywać. Nasz organizm potrzebuje wszystkich składników pokarmowych, aby funkcjonować prawidłowo.

Cały proces rozpisywania jadłospisu należy rozpocząć od obliczenia podstawowego zapotrzebowania. Jest to najważniejsza wartość. Od niej rozpoczynamy dalsze modyfikacje. Dopiero na bazie tej kaloryki możemy uwzględniać inne czynniki. Niezbędne jest określenie naszej aktywności fizycznej w trakcie dnia. Obejmuje to nie tylko treningi i wykonywane ćwiczenia. Należy także pamiętać o tym ile poruszamy się w trakcie standardowego funkcjonowania. Tryb pracy również ma ogromne znaczenie. Osoby pracujące na stojąco potrzebują znacznie więcej kalorii, aby prawidłowo się odżywiać. Kolejne kryterium to nasz wiek. Wraz z biegiem lat metabolizm nieco się zmienia. Następuje stopniowe spowolnienie procesów trawiennych. W efekcie więcej materiału zapasowego odkłada się w tkankach. Wymaga to od nas często ograniczenia nieco spożywanych pokarmów. Warto zdawać sobie z tego sprawę i regularnie modyfikować swoją dietę. Tylko wtedy unikniemy nieoczekiwanego tycia. Im jesteśmy starsi tym utrata zbędnych kilogramów może być trudniejsza. Nie należy zaniedbywać tej kwestii. Opierając się na obliczonej kaloryce możemy wprowadzać kolejne zmiany. Da nam to możliwość modyfikowania masy ciała. Jednak konieczne jest robienie tego stopniowo. Wszelkie odchylenia powinny być niewielkie. Uznaje się, że najzdrowsze jest zmienianie tej wartości o około sto kalorii. Dzięki temu organizm będzie mógł bardzo łatwo przyzwyczaić się do nowych warunków. Taki stan musi utrzymywać się przynajmniej tydzień. Dopiero wtedy należy ponowić zmianę. Stale stymulowany metabolizm będzie działał prawidłowo. Uwzględnia się wtedy również zmianę wagi, która wpływa na ogólne zapotrzebowanie. Deficyt prowadzi do chudnięcia. Jednak w wielu przypadkach niezbędne jest także zwiększanie masy ciała. Powinniśmy zdecydować się wtedy na nadwyżkę kaloryczną. Nie należy się jej bać. Odpowiednio rozplanowana nie będzie skutkowała zbyt szybkim tyciem. Wszystkie zmiany będą bardzo łagodne i co najważniejsze korzystne dla całego organizmu.

Zazwyczaj przy decydowaniu się na dietę wiele osób zapisuje się również na siłownię lub inne zajęcia. Warto jednak uwzględnić to w naszym jadłospisie. Wysiłek fizyczny powoduje znacznie szybsze spalanie substratów energetycznych. Równocześnie praca mięśni jest intensywna. Może to prowadzić do pojawiania się w ich obrębie mikrouszkodzeń. Jest to w pełni naturalne i korzystne zjawisko. Dzięki temu następuje regeneracja i wzmocnienie włókien, które dość szybko się odbudowują. Zwiększa to nasze możliwości siłowe. Jednak niezbędne jest zapewnienie odpowiednich warunków dla tego procesu. Powinniśmy określić ile białka po treningu zamierzamy zjadać. Należy opierać się tu na ogólnym dziennym zapotrzebowaniu. Wartość ta powinna być znacznie większa niż w innych posiłkach. Jednak równocześnie nie możemy zaspokajać całego zapotrzebowania w jednym posiłku. Powinno być to rozłożone na wszystkie dania. Tylko w taki sposób stworzymy pełnowartościowe kompozycje. We wszystkich przygotowywanych potrawach muszą znajdować się związki z trzech grup makroskładników. Dzięki temu organizm w pełni je wykorzysta. Ogromne znaczenie mają tu tłuszcze. Osoby odchudzające się niestety zbyt często z nich rezygnują. Może to być bardzo niekorzystne dla organizmu i nieść ze sobą liczne konsekwencje. Zaburza to prawidłowe wchłanianie wielu witamin. Z tego powodu tłuszcze są niezbędne nawet przy typowo roślinnych kombinacjach. Należy o nich pamiętać również jeśli zależy nam na utrzymaniu całego organizmu w dobrym stanie. Wpływają na pracę układu hormonalnego, który reguluje ogólną gospodarkę. Z tego powodu wszelkie niedobory mogą być bardzo odczuwalne. Doskonałym źródłem tłuszczy są naturalne oleje tłoczone na zimno. Poszczególne kwasy zachowują w nich swoje właściwości ponieważ nie są poddawane działaniu wysokiej temperatury.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here